Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

23 december 2022, Nyheter

Samverkande insatser för unga elever – en nyckelfråga för Piteå och Älvsbyn

Samverkande insatser för unga elever – en nyckelfråga för Piteå och Älvsbyn

Under 2022 är drygt 140 ungdomar i Piteå och Älvsbyn registrerade som avhoppare från gymnasieskolan. Svårigheter att återgå till skolan efter distansstudier under pandemin är en förklaring. I ett EU-finansierat projekt gör Piteå kommun och Älvsbyns kommun gemensam sak för att hitta fungerande arbetssätt kring ungdomars utmaningar gällande utbildning och kompetens.

Efter pandemins tillfälliga distanslösningar har en del elever haft svårt för att återgå till studier på plats i skolan. Anledningarna till att stanna hemma är högst individuella, men många unga upplever sig sakna relevant stöd i de verksamheter de befinner sig.

Med det nya projektet hoppas Piteå kommun och Älvsbyns kommun få ny fart i arbetet med denna grupp.

– Målet är att identifiera och arbeta med behov av organisationsförändringar i arbetet med det kommunala aktivitetsansvaret, samt hitta enklare vägar till aktiviteter för alternativt lärande. Det skulle vara gynnsamt för de unga som hamnar utanför gymnasieskolan, säger Britta Dahlén, gymnasiechef Strömbackaskolan i PIteå.

Viktigt arbete för att förhindra utanförskap
Under 2022 fanns drygt 140 ungdomar i Piteå och Älvsbyn mellan 16 och 20 år registrerade som gymnasieavhoppare inom kommunens aktivitetsansvar (KAA). Av dem saknar drygt 30 individer helt och hållet studie- och arbetsmotiverande insatser. Dessa individer ligger i riskzonen för att fastna i ett utanförskap – unga som varken arbetar eller studerar.

I Sverige finns flera framgångsrika kommunala samarbeten som har lyckats väcka intresset för kombinationen av formellt och icke-formellt lärande hos dessa ungdomar. Regeringens utredningar under 2010-talet påvisar vikten av samtidiga insatser hos flera aktörer i kombination med god interkommunal organisationssamverkan.

Piteå kommun och Älvsbyns kommun jobbar aktivt med denna grupp och kan uppvisa flera goda insatser. Nu ger det gemensamma projektet ökade möjligheter till samorganisering.

För att på bästa sätt samla relevanta projektaktörer ingår Piteås och Älvsbyns vuxenutbildningar, arbetsmarknadsenheter samt gymnasieskolorna Strömbackaskolan och Älvsbyns gymnasium i förstudien. Centralt i förstudien är de dryga 30 djupintervjuer av unga som ska genomföras. Deras upplevelser och behov är kärnan och behöver vävas ihop med det organisatoriska arbetet.

– Ungas kompetenser och innovativa tankesätt är efterfrågade på arbetsmarknaden. Tyvärr har bristen på rätt stöd distanserat dem från arbetsmarknaden allt för länge. De verksamheter som på olika sätt möter elever behöver struktureras och förändras, för att skapa nytta för elever och anhöriga. Vi är ute efter arbetssätt och kunskap som främjar rätt stöd i rätt tid, säger säger projektsamordnare Hannah Degerman, Piteå kommun.

Projektet finansieras av Europeiska Socialfonden (ESF+) med ca 900 000 kr och ska pågå under nio månader.

KONTAKT
Hannah Degerman, projektsamordnare Vuxenutbildningen Piteå kommun
Telefon 0911-69 69 53
E-post Hanna Degerman